وی چین
نوشته شده توسط : محسن

وی چین چیست ؟

وی چین (VeChain) یک پلتفرم بلاکچینی است. این پلتفرم به منظور مدیریت زنجیره تامین و فرآیندهای کسب و کارها طراحی شده است. به زبانی ساده، هدف ویچین ساده سازی این فرایندها و جریان اطلاعات برای زنجیره‌های تامین پیچیده است. این کا با استفاده از از فناوری دفتر کل توضیع شده (DLT یا distributed ledger technology) انجام می‌شود.

پلتفرم وی‌چین دو توکن دارد: یکی VeChain Token با نام اختصاری VET. و دیگری VeChainThor Energy با نام اختصاری VeChainThor Energy. اولی برای انتقال ارزش از طریق شبکه VeChain استفاده می‌شود. و دومی نیز به عنوان یک سوخت برای سرعت دادن به معاملات.

اما به صورت کلی، باید بگوییم که ویچین، از معتبرترین شرکت‌های بلاکچینی چین است. این پلتفرم غول‌هایی مثل PwC و دولت چین مشارکت دارد. موضوعی که باعث می‌شود افراد به آینده آن خوشبین باشند. تا پیش از این، VET بر روی بلاکچین اتریوم بالا آمده بود. اما در حال حاضر بلاکچین اختصاصی ویچین راه افتاده است. با توجه به سرعت رشد این شرکت، و همکاری آن با شرکت‌های بزرگ کشور چین، جایگاه این ارز روز به روز در دنیای ارزهای دیجیتال بالاتر می‌رود.

این مطلب در یک نگاه

  • وی‌چین یک پلتفرم بلاکچینی برای فرآیندهای تجاری و کسب و کارها است. از جمله زنجیره تامین و مدیریت چرخه محصول.
  • وی‌چین در آینده قصد دارد به یک بستر برای ICO ها و انجام معاملات بین دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا تبدیل شود.
  • وی‌جین دو توکن دارد: VeChain token یا VET و VeChain Thor Energy یا VTHO.

وی چین

در مقاله وی‌چین آمده است که هدف آن «ساخت یک پلتفرم قابل اعتماد برای کسب و کارها با هدف تسهیل جریان اطلاعات شفاف، همکاری کارآمد و انتقال ارزش سریع» در فرآیندهای تجاری است.

داده‌های زنجیره تامین برای فرآیندهای تجاری در حال حاضر به طور شفاف بین اجزای آن به اشتراک گذاشته نمی‌شود. این امر بر جریان اطلاعات، که باز هم به طور شفاف برای همه قابل دسترسی نیست، تأثیر می‌گذارد.

با توجه به مقاله ویچین، فناوری blockchain می‌تواند «مشکل اطلاعات نامتقارن را از بین ببرد، و مشخص کند که هر اطلاعاتی متعلق به چه کسی است، و به آن شخص قدرت دهد». پلتفرم VeChain ادعا می‌کند که نمای 360 درجه‌ای از اطلاعات لازم در رابطه با یک محصول و فرآیندهای تجاری آن – از ذخیره سازی و حمل و نقل تا عرضه- را به ذینفعان مجاز آن ارائه می‌کند و شفافیت بیشتری را در بازار ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال، از این بستر می‌توان برای ردیابی کیفیت، اصالت، دمای نگهداری و محیط حمل و نقل استفاده کرد. حتی می‌توان تحویل یک بسته دارویی را درست از کارخانه تا تحویل نهایی آن به مشتری نهایی دنبال کرد.

ویی چین برای دستیابی به این هدف، از تراشه‌های هوشمند (smart chips) یا برچسب‌ها و سنسورهای شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) استفاده می‌کند. این ابزار اطلاعات اصلی را بر روی شبکه پخش می‌کنند و در هر زمانی توسط ذینفعان مجاز آن قابل دسترس می‌باشند. استفاده از سنسورها بدین معنی است که می‌توان تمام پارامترهای مربوط به محصول را بطور مداوم کنترل کرد. این اطلاعات حتی در صورت وجود مشکلات می‌توانند به ذینفعان مربوطه ابلاغ شود. یا اگر یک بسته دارو خارج از محدوده دمای مشخص شده نگهداری شود، از تولیدکنندگان گرفته تا مشتریان از آن مطلع می‌شوند. به این ترتیب امکان بهبود خدمات و کنترل کیفیت فراهم می‌شود.

در مثال دیگر، پلتفرم VeChain می‌تواند به صاحبان کسب و کارها این امکان را دهد تا با استفاده از داده‌های خود، مذاکرات بهتری را با شرکت‌های بیمه خود داشته باشند.

تاریخچه وی چین

ویچین در سال ۲۰۱۵ توسط سانی لو (Sunny Lu)، مدیر ارشد سابق Louis Vuitton China تأسیس شد. این شرکت به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های Bitse، یکی از بزرگترین شرکتهای بلاکچینی چین شروع به کار کرد.در ابتدا، توکن VEN روی بلاکچین اتریوم کار می‌کرد. ویچین در سال 2018 به بلاکچین خود منتقل شد و خود را مجددا معرفی کرد. نام بلاکچین ون، به عنوان بخشی از بازسازی برند جدید آن در سال ۲۰۱۸، به VeChainThor تغییر کرد.

اهداف پلتفرم بلاکچینی ویچین در مقاله آن شرح داده شده است. هدف اصلی، ایجاد تحول در صنعت زنجیره تامین با شفاف ساختن اطلاعات است. در آینده ، این بلاکچین آن قصد دارد تا برنامه‌های غیرمترکز شده (dApps) و سکه های اولیه (ICO) را بر روی ویچین داشته باشد.

برای این منظور، ویچین در سال‌های متمادی همکاری‌های استراتژیکی را با چندین شرکت منظور دستیابی به این هدف انجام داده است. در میان اینها، مهمترین مورد مربوط به شرکت حسابداری  PricewaterhouseCoopers  یا PwC است. این شرکت بلاکچینی با شرکت چینی Jiangsu Electronics برای استفاده از تراشه‌های سفارشی RFID در پلتفرم خود و شرکت خودروسازی رنو برای عملیات تولید خود همکاری‌هایی را توسعه داده است. ویچین همچنین شریک تکنولوژی دولت برای Gui’an، یک منطقه توسعه اقتصادی برای دولت مرکزی است.

بلاکچین وی چین

پلتفرم بلاکچینی VeChainThor، دو توکن دارد. VET و VeChain. توکن VET، ارزش یا «پول هوشمند» قراردادهای هوشمند را منتقل می‌کند. به عبارتی دیگر، معاملاتی که در برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) و در بلاکچین VeCahin اتقاف میافتد، از VET استفاده خواهند کرد. این توکن برای سرمایه گذاری توسط عموم مردم در دسترس است. توکن VTHO، مخفف VeChainThor Energy است و به عنوان انرژی VeThor شناخته می‌شود. این توکن برای نیرو بخشیدن به معاملات که در VeChain انجام می‌شود استفاده می‌شود و برابر با هزینه انجام معاملات در بلاکچین آن است.

تفاوت VET و VTHO

تفاوت VET و VTHO در این است که اولی برای عموم مردم است، و دومی برای توسعه دهندگان. درست مانند مفهوم مشابهی که برای Ether در شبکه اتریوم و GAS در شبکه نئو وجود دارد، توسعه‌دهندگان در شبکه ویچین نیز برای آنکه بتوانند تراکنش و معامله‌ای را در برنامه‌های غیرمتمرکز خود انجام دهند، باید مقداری VTHO داشته باشند و هزینه آن را با این توکن پرداخت کنند. در واقع عموم افراد و کاربران این شبکه، با VTHO سر و کار ندارند. این ارز تنهای برای توسعه دهندگان است. عموم مردم برای سرمایه‌گذاری می‌توانند از همان توکن VET استفاده کنند.

تفاوت ویچین با اتریوم در این است که هزینه تراکنش‌ها در شبکه اتریوم، با استفاده از یک توکن، یعنی توکن بومی آن ether انجام می‌شود. و خب ارزش و قیمت ether نوسان دارد (که نکته منفی‌ای برای توسعه‌دهندگان است. چرا که ریسک آن‌ها را بالا می‌برد). اما در شبکه ویچین، توکن مورد نیاز برای پرداخت هزینه‌های توسعه‌دهندگان، از توکنی که عموم مردم می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند جدا شده است. به بیانی دیگر، توسعه دهندگان باید مقدار اتر مورد نیاز برای معاملات خود را تخمین بزنند. اگر تخمین آنها نادرست باشد معامله انجام می‌شود. ویچین سعی کرده است تا این مشکل را حل کند.

در واقع، خرید و فروش وی چین (VET) برای عموم ممکن است، اما دومی تها برای توسعه دهندگان است.

کیف پول‌های وی چین

کیف پول‌های معرفی شده در سایت ویچین برای نگه‌داری این ارز به این شرح است.

کیف پول‌های رسمی: VeChainThor Wallet

کیف پول‌های دیگر:

Trust Wallet – Cobo Wallet – Atomic Wallet –  Arkane Wallet –  MySafeWallet – Guarda Wallet – Ellipal

مزایا و ویژگی های قابل توجه وی چین

زنجیره تامین کسب و کارها در بلاکچین

بلاکچین VeChainThor، به عنوان یک پلتفرم بلاکچینی عمومی پیشرو در سطح جهانی، یک ساختار جامع حاکمیت و یک الگوی اقتصادی قوی را فراهم می‌کند‌، که می تواند یک پلتفرم اکوسیستم تجاری آزاد و قابل اعتماد ایجاد کند تا بتواند یک جریان اطلاعات شفاف، همکاری کارآمد و انتقال ارزش پر سرعت را انجام دهد.

 

برخی از سوالات متداول درباره وی‌چین

خرید وی‌چین در ایران با ریال چگونه ممکن است؟

علاوه بر ارزهای دییجتال معروف، خرید و فروش ویچین نیز در برخی از پلتفرم‌های آنلاین معامله ارزهای دیجیتال ایرانی نیز ممکن شده است. شما یا می‌توانید ارزهای دیگری را تهیه کنید، و سپس آن ارزها را در صرافی‌های معتبری مانند بایننس (همیشه وی‌پی‌ان شکن داشته باشید) به VET تبدیل کنید. یا می‌توانید این توکن را به طور مستقیم از صرافی‌های مانند رابکس تهیه کنید. رابکس همواره تلاش دارد تا خرید وی چین و فروش وی چین را با قیمت مناسب برای شما فراهم کند.

آیا خرید ویچین بدون احراز هویت ممکن است؟

خیر. درست مانند معالمه و خرید و فروش سایر ارزها این امر ممکن نیست. خرید و فروش وی چین در حوزه ی سرویس های مالی و تکنولوژی است. بنابراین برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی مثل پول‌شویی و استفاده از کارت های سرقت شده، هویت کاربران باید کاملا مشخص شود.
به خاطر همین موضوع همه‌ی صرافی‌های دیجتال معتبری که در ایران فعالیت می‌کنند حتما کاربران خود را احراز هویت می‌کنند.





:: برچسب‌ها: پی جین , رابکس ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: